Pravopis a nejasnosti
Z Steam Czech Translation
V této sekci rozhodně nikdo nechce nikoho poučovat, ale abychom překládali skutečně kvalitně, je potřeba si ujasnit některé zádrhely, ke kterým (řekněme si to na rovinu) dochází :)
Obsah |
Zkratky měsíců
- v češtině jsou jména měsíců s malým písmenem
- zkracování: neexistuje závazné pravidlo, ale ve steamu se zkracuje na tři písmena, takže bych to vzal taky tak.
- a červen, červenec (kde nejde použít začátek) podle pravidel na tvoření zkratek, čili
- led. úno. bře. dub. kvě. čvn. čvc. srp. zář. říj. lis. pro.
Velká a malá písmena
- Vlastní jména se píšou s velkým písmenem na začátku slova. Příklady:
- "My God" = Můj Bože
- V angličtině se názvy píší obvykle s velkými písmeny na začátku každého slova vyjma předložek a členů. V češtině se ale píše velké písmeno pouze na začátku názvu:
- CD Key = CD klíč
Nejčastější chyby
- v angličtině jsou občas některá slova napsaná počátečními velkými písmeny (i když se nejedná o název, např. v nadpisech), při překladu do češtiny by se měla písmena změnit na malá (samozřejmě až na 1. slovo)
- ve službě Steam se používá vykání, ve hrách tykání – pozor, u některých se ale používá vykání (L4D2, Portal/2, gameui od HL2)
- při vykání používejte oslovení v množném čísle – přihlásili jste se... byli jste...
- Vás, Vám, Vaše, Vy... by se mělo psát s velkým písmenem
- při vykání používejte oslovení v množném čísle – přihlásili jste se... byli jste...
- angličtina používá trochu jiný slovosled než čeština, občas někdo při překladu jede slovo po slovu a překládá do češtiny, chce to pak přečíst a větu trochu přeházet, aby byla správně česky
- bych, bys, by, bychom, byste, by, abyste – v obchodu bychom měli vždycky používat tyhle správné spisovné tvary; ve hrách to tak nevadí a lze klidně požít např. nespisovné „bysme“
- čárky – tady bohužel žádná obecná rada není, někdo je píše moc, někdo naopak vůbec, společně to nějak opravíme
- shodný přívlastek tvořený podstatným jménem (tzv. přístavek) se v češtině píše za tu věc, kterou rozvíjí (říká se „řeka Vltava“, ne „Vltava řeka“), podobně u neshodného substantivního přívlastku („nakladatelství Albatros“, ne „Albatros nakladatelství“).
- neskloňujte názvy her, služeb, funkcí atd. – Často vidím: V Half-Lifu, Portalu, Team Fortressu, Steamu, Guardem...atp. Tomu se prosím vyhýbejte. Stačí napsat: „Ve hře Half-Life, ve službě Steam, s funkcí Steam Guard“.
- jednotky – Cizí jednotky (míle, stopy, libry) převádějte na české. Výsledek můžete mírně zaokrouhlit pro lepší vzhled, ale jen v případech, kde to přímo něčemu nevadí (kde se nevyžaduje taková přesnost). Příklad: Jump 300 feet = 91,44 metrů ≈ 90 metrů => překlad: „Skočte 90 metrů“ (Výjimkou je hra PVKII, kde jsou jednotky proměnné a nelze je převést)
- v obchodě (store_main) převádějte i čas – většina údajů je v PST (Pacific Standart Time, západní pobřeží USA) – když k němu připočtete 9 hodin, dostanete středoevropský čas.
- citoslovce – (jako například Wow, Oh, Augh, Ooooh, Argh, Ah, Ugh..atp.) překládejte. (např. Páni!, Teda!, Týjo, Ó, Jo, Ach, Au, Ouha, Úúú, Ááá, Fíha, Uch, Blé...)
- délka textu – U rozhraní her a v některých částech služby Steam je nutno dát pozor na délku textu. Ideálně si zkontrolujte (nebo i vyzkoušejte), kolik je místa na text – zda-li se tam přeložený text vejde. Moc dlouhý text může způsobit „vylézání“ nebo zalamování textu, případně celkové nezobrazení! U titulků her se na délku takový důraz neklade, avšak to také nepřehánějte, protože by moc dlouhý text hráč nemusel stihnout přečíst – čas zobrazení titulku se odvíjí od délky zvuku, ne textu.
Typografické chyby
- uvozovky – často vídám ponechané anglické nahoře. To je špatná varianta. Správně se mají používat české (dole a nahoře) tedy – správně: „text“, špatně: "text". Použijte zkratku alt+0132 a alt+0147 nebo MS Word či jiný editor, který je píše automaticky.
- pomlčka (–) versus spojovník (-). Pokud se dělí slovo, používá se spojovník, a to bez mezer (např. není-li). Ve větě se ale používá pomlčka, která je vizuálně delší než spojovník a oddělí se mezerami (např. Praha 10 – Zahradní Město). Rovněž dva spojovníky za sebou (--) se nahrazují pomlčkou. Pomlčka se píše pomocí alt+0150. Pokud se vám takhle nechce psát, pište překlady ve Wordu nebo jiném editoru, který by měl spojovník na pomlčku upravit automaticky.
- pokud pomlčkou nahrazujeme slovo „až“ (např. 40–50 let), mezeru nepíšeme.
- pomlčku píšeme také při náhlém přerušení řeči: AJ: “Hey---“ v překladu napíšeme „Hej –“ (pouze v případě přerušení slova se před pomlčku mezera nepíše)
- pokud pomlčkou nahrazujeme slovo „až“ (např. 40–50 let), mezeru nepíšeme.
- výpustka – speciální znak pro „tři tečky“ … – můžete jej používat (alt+0133, MS word), ale nemusíte.
- desetinná čárka versus tečka – V angličtině se používá desetinná tečka (např 4.5 m). V češtině se zásadně používá desetinná čárka (tedy 4,5 m). Naproti tomu se čárka v angličtině používá při odsazení řádů vysokých čísel (např. 100,000) – v češtině se tato čárka nahradí mezerou (tedy: 100 000).
- znaménko krát prosím nenahrazujte malým x – i když to tak je v originále. Použijte značku ×, a to bez mezer. Tedy: Obrázek má mít rozměry 640×480. Značku napíšte současným stiskem pravého ALT a klávesy „)“
- zápis času – V angličtině se používá mezi hodinami a minutami dvojtečka. V češtině se ale používá pouze tečka. Dvojtečku píšeme až mezi minuty a sekundy. Tedy: 16.30:50 = šestnáct hodin, třicet minut a padesát sekund. Rovněž nepoužívejte zkratky PM a AM – stačí čas zapsat ve 24hodinovém formátu (výjimkou ale můžou být titulky ve hrách, kde bude určitě lépe znít: „byl tu v osm večer“, než „byl tu ve dvacet nula nula“).
- zápis data – V angličtině je často používaný formát MM/DD/RR (např. 12.30.2012). V překladu používejte zásadně DD/MM/RR (tedy: 30.12.2012).
- zápis procent – 50 % = padesát procent, ale 50% = padesátiprocentní.
Další časté chyby
- standard se píše jedině s d – ne s „t“! (to samé standardní, standardně, standardizace...)
- potenciální – ne potencionální
- Vaši × Vaší – pomáháme si zájmenem – tu Vaši × s tou (nebo té) Vaší
- Mě × Mně
- Mě, mne – 2. a 4. pád
- Mně – 3. a 6. pád
- Ve 3. pádě se pak často volí tvar mi